الرئيسية / الاخبار المصرية / انظر السفير البريطاني لـ"المصريين" من شارع المعز: "متقطعوش بيا"

انظر السفير البريطاني لـ"المصريين" من شارع المعز: "متقطعوش بيا"

في انظر السفير البريطاني لـ"المصريين" من شارع المعز: "متقطعوش بيا"، تناقل يومنا هذا في جمهورية مصر انظر السفير البريطاني لـ"المصريين" من شارع المعز: "متقطعوش بيا".
نقدم لزوارنا الكرام نبأ عاجلة وهامة لهذا يومنا هذا انظر السفير البريطاني لـ"المصريين" من شارع المعز: "متقطعوش بيا"، حيث تم نشر الخبر وتداوله على موقع اهل جمهورية مصر.
وتحدث موضوع انظر السفير البريطاني لـ"المصريين" من شارع المعز: "متقطعوش بيا"، واخبار اخرى نقدمها لمتابعينا الكرام أولاً بأول.

حرص السفير البريطاني في القاهرة، جون كاسن، على توديع المصريين بطريقة مميزة، حيث نشرت الصفحة الرسمية للسفارة البريطانية بمصر على “فيسبوك”، مقطع فيديو لـ”كاسن” من شارع المعز، يودع فيه المصريين بعد انتهاء مدة عمله في القاهرة، وحمل عنوان بـ”السفير البريطاني جون كاسن”: “ماينفعش امشي من غير ما أسلم عليك م‏مفيش مع السلامة إنما إلى اللقاء”.

وتحدث كاسن: “أنا بكلمكم النهاردة من أحد من الأماكن المفضلة لي في القاهرة وهو شارع المعز، الأسبوع ده تخلص مدة عملي هنا في جمهورية مصر، ومينفعش أمشي من غير ما أسلم عليكم، لسة فاكر أول يوم كأنه النهاردة ولسه فاكر أول تويته”.

كما أضاف: “اتبسطت كتير بالحوار معكم واتعلمت منكم واشتغلت كتير من أجل المصريين، وأنا فخور بأن بريطانيا هي الشريك الأول لمصر في الاقتصاد، وبقت شريك مهم جدا في دعم رؤية الحكومة المصرية عشان كل مصري يستفيد من النمو الاقتصادي”.

وتابع: “لو أنت عايز تفهم رؤية المصريين.. وهما شايفين بريطانيا ممكن تفيد جمهورية مصر إزاي.. روح مكان ما المصريين قاعدين.. يعني تويتر وفيس بوك والشوارع.. اتعلم من المصريين واتعرف عليهم.. هتعرف إنهم ناس اللي في قلبهم على لسانهم.. وأحلى ذكرى هتبقى في بالي هي المناقشات مع المصريين، هتوحشوني وهتوحشني أماكن كتير في جمهورية مصر.. هتابع إنجازاتكم حتى سيطرة المصريين على الأسكواش.. هشجع محمد صلاح من المدرجات.. وهقابل مصريين كتير في شوارع لندن.. فده مش وداع إنما إلى اللقاء.. متقطعوش بيا”.

           

مصدر الخبر : انظر السفير البريطاني لـ"المصريين" من شارع المعز: "متقطعوش بيا" : أهل جمهورية مصر